Mempersembahkan :)

seterusnya

Tuesday, April 12, 2016

AYAH

Suatu ketika, aku menghampiri ayah dan bertanya kepada ayah, tatkala tanpa sengaja aku melihat ayah sedang mengusap wajahnya yang mulai berkerut kerut dengan badannya yang terbongkok bongkok, disertai suara batuk batuknya .

" Ayah, mengapa wajah ayah kian hari kian berkerut dengan badan yang membongkok ? "
Kemudian ayah menjawab " sebab aku lelaki "
" Saya tidak mengerti ayah "
Dengan kerut kening kerana jawapan si ayah membuat aku termenung seketika .
Ayah hanya tersenyum , lalu dibelainya rambut aku , kemudian ayah mengatakan kepadaku : anakku , kamu memang belum mengerti tentang seorang yang bernama lelaki "

Kerana perasaan ingin tahu , kemudian aku bertanya kepada ibu " Ibu , mengapa wajah ayah kian hari kian berkerut, dan badan ayah membongkok ? "

Lalu ibu menjawab " anakku , jika seorang lelaki yang benar benar bertanggungjawab terhadap keluarga itu memang akan demikian "

Hanya itu jawapan ibuku . Aku kemudian membesar dan menjadi remaja dan dewasa, tetapi aku tetap juga masih mencari cari jawapan , mengapa wajah ayah yang tampan menjadi berkerut dan badan membongkok ?

Hingga suatu hari aku bertanyakan kepada ayah semula " ayah aku masih tak mengerti .? "
Lalu ayah berkata " Lelaki diberikan tanggungjawab penuh sebagai pemimpin keluarga , sebagai tiang penyangga , agar dapat dipergunakan dengan sebaik baiknya . Dan hanya inilah kelebihan yang dimiliki oleh lelaki, walaupun sebenarnya tanggungjawab ini adalah amanah di dunia dan akhirat . Anakku , jika kamu seorang lelaki , jika kamu sudah berkahwin suatu hari nanti janganlah kamu membelakangkan ibu dan ayahmu , janganlah kamu mementingkan isterimu ingatlah ibumu tetap menjadi keutamaan kamu kerana syurga seorang lelaki terletak dibawah tapak kaki ibumu "

" Aku mendengar dan merasakan bebanmu ayah "



thanks read! suke , like ler plak :D

No comments:

Post a Comment